نقطه شروع ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

در دنیای افراد حرفه‌ای که در فضای آنلاین فعالیت می‌کنند و به مارکتینگ آنلاین می‌پردازند، ایمیل مارکتینگ یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابی آنلاین می‌باشد و و در این مقاله به طور کامل به توضیح ایمیل مارکتینگ و نحوه‌ی استفاده از آن می‌پردازیم. شاید فکر کنید دوره ایمیل مارکتینگ تمام شده است و کسی دیگر ایمیل خود را چک نمی‌کند اما باید به شما بگوییم که این بدترین تفکر نسبت به ایمیل مارکتینگ است چرا که در دراز مدت می‌تواند بیشترین بازده را برای شما داشته باشد.

اگر محیط زیست را دوست دارید باید بدانید که ایمیل رابطه بسیار خوبی با طبیعت دارد. بعد از ظهور ایمیل هزاران هزار درخت از قطع شدن نجات پیدا کردند. یکی از مزایای فوق العاده جالب ایمیل مارکتینگ توانایی تحلیل کامل کمپین و محاسبه بازگشت سرمایه است. شما به راحتی می‌توانید بفهمید چه کسانی ایمیل ارسالی شما را باز کرده اند، چه کسانی روی لینک ارسالی شما کلیک کرده اند و در حالت کلی می‌توانید اطلاعات بسیار مفیدی از رفتار کاربران کسب کنید.

از آنجایی که بیشتر افراد ایمیل خود را روی گوشی موبایل خود Set می‌کنند، ایمیل مارکتینگ می‌تواند گزینه بهتری نسبت به SMS Marketing باشد. چون ارسال پیامک انبوه هم هزینه بیشتری دارد، هم محدود به کاربران موبایل بوده و باعث می‌شود شما کاربران دسکتاپ را از دست بدهی

ایمیل مارکتینگ چیست؟

مارکتینگ به‌طورکلی به معنای حفظ روابط مستمر و پایدار با مشتریان است. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار شما باید بتوانید تعاملاتتان را با مشتریانتان حفظ کنید و پیشنهاد‌هایی که برایشان مفید است را به آن‌ها ارائه دهید. ایمیل مارکتینگ درواقع ایجاد تعامل با مشتریان فعلی و بالقوه از طریق ایمیل است. این ایمیل‌ها می‌تواند در قالب خبرنامه، پیام تبریک اعیاد، اطلاع‌رسانی در مورد فروش‌های ویژه و جشنواره‌ها، تخفیفات و مواردی ازاین‌دست باشند. از طریق ایمیل مارکتینگ شما می‌توانید افراد را با کسب‌وکارتان آشنا کنید، اینکه در چه حوزه‌هایی فعالید، ارزش‌ها و اهداف شما چه هستند و چه خدماتی ارائه می‌دهید.

چه نرم افزارها و سرویس‌های تحت وبی برای ایمیل مارکتینگ استفاده می‌شوند؟

نرم افزارها و ابزارهای خودکارسازی بسیار متنوعی برای استفاده در ایمیل مارکتینگ وجود دارند. برای مثال MailChimp و Constant Contact از معروف‌ترین سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه هستند. اکثر سرویس‌های معروف برای سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس یا جوملا که کاربران زیادی دارند، افزونه (Plugin) ارائه کرده اند تا بتوانید از پنل مدیریت سایت خود ایمیل‌های ارسالی را مدیریت کنید. در ادامه لیستی از معروف‌ترین سرویس‌های مدیریت و ارسال ایمیل را مشاهده می‌کنید:

  • MailChimp
  • MailerLite
  • Constant Contact
  • SendInBlue
  • ConvertKit
  • Drip
  • AWeber
  • و …

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی ایمیل‌ها است.

خوشبختانه اکثر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه‌سازی خودکار دارند.

چند شاخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم مهم‌ترین‌ها هستند.

نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت‌کننده‌‌های ایمیل است.

نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک‌های یا دکمه‌های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده‌اند.

نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل‌های باز شده است.

نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می‌دهند.

نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می‌دهد.

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

هان ای دیجیتال مارکتر ها، همانا بدانید و آگاه باشید که ایمیل مارکتینگ تنها ارسال خبرنامه نیست!!!

از ایمیل در زمانی که خدماتی را فروخته‌اید نیز می توان استفاده کرد. اتفاقاً در این بخش بیشترین تاثیر مثبت را بر مخاطب می توانید داشته باشید.

کافیست پس از اینکه یک کاربر در وب سایت شما ثبت نام کرد تا از خدمات یا محصولات شما استفاده نماید ، آدرس ایمیل وی را دریافت کنید. حال زمانی که خدماتی را بفروش برسانید می توانید با استفاده از این ابزار با وی در تماس باشید تا احساس کند که شما در کنارش هستید و قدم به قدم کمکش خواهید کرد.

انواع محتوای ایمیلی در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

انواع ایمیل هایی که می توانید در این سرفصل برای مخاطبتان ارسال کنید بشرح ذیل می باشد:

  • زمانی که شخصی در سایت شما ثبت نام می کند می توانید بحث اعتبار سنجی و ارسال کد اکتیویشن را از طریق ایمیل انجام دهید.
  • زمانی که کاربر در سایت شما ثبت نام خود را تکمیل کرد می توانید برای وی پیام خوش آمد گویی ارسال کنید.
  • می توانید برای کاربری که مراحل خرید خود را نیمه کاره رها کرده ایمیل کمک ارسال کنید.
  • بعد از مدتی که از خرید می گذرد می توانید برای وی پیشنهادات تکمیلی ارسال کنید.

در زمانی که این مدل از ارسال ایمیل را پیاده سازی می کنید به یک موضوع بسیار مهم توجه کنید. در اکثر موارد ما آدمها به ماشین یا اعتماد نمی کنید یا از ارتباط ماشینی خوشمان نمی آید و آن را فاقد هوش واقعی می دانیم. پس مهم است که ارسال کننده ایمیل برای کمک از طرف شخصی در دپارتمان مرتبط در شرکت شما ارسال گردد.

در واقع ایمیل هایی که با امضاهایی مثل ” تیم بازاریابی” ، “تیم پشتیبانی” و امثالهم است به نظر خیلی عام است. لذا بهتر است اینجا طوری برخورد کنید که انگار شخصی در سیستم شما پیگیر است. این ارسال کننده ها تاثیر مثبت فراوانی دارند : “سامان فائق از تیم بازاریابی” ، “سامان فائق از تیم پشتیبانی” و به نظرم اگر عکس خودتان را در محل امضا نمایش دهید می تواند تجربه ای شبیه به تجربه چشم در چشم و زنده را ایجاد نماید.

 

جمع بندی

در انتها ، عقیده دارم که اگر یک مرتبه ایمیل هایی که خودتان در قالب یک مشتری دریافت کرده اید را به همراه احساس و تجربه ای که از هر یک از آنها بدست آورده اید را به دقت نگاه کنید و در تیم خودتان از بقیه هم تیمی های خود همین درخواست را داشته باشید به تعداد قابل توجهی نکته خواهید رسید که می تواند به شما در این زمینه کمک فراوانی کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *