بازاریابی اینترنتی چیست ؟ ۷ رکن اصلی بازاریابی اینترنتی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
تصویر بازاریابی آنلاین

به طور کلی به هر فعالیتی که باعث جذب و حفظ مشتری بشود بازاریابی گفته می‌شود. امروزه به دلیل گسترش ابزارهای الکترونیکی با قابلیت اتصال به شبکه صحبت از نوعی از بازاریابی به میان آمده که به آن بازاریابی آنلاین (Online Marketing) اطلاق می‌شود.

بازاریابی اینترنتی شامل ۷ زیرشاخه اصلی‌ می‌باشد که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

سئو یا SEO:

این کلمه مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو است. با توجه به نقش به‌سزای موتورهای جستجو و به خصوص گوگل در زندگی روزمره اکثر اجتماعات، اهمیت قرارگیری نام و اطلاعات کسب و کار در صفحه اول گوگل به شدت افزایش می‌یابد. به طور کلی سئو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای افزایش کمیت و کیفیت ترافیک ورودی وب‌سایت از طریق جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو صورت می‌گیرد که افزایش بازدید سایت را به دنبال دارد.

بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو یا SEM:

این کلمه مخفف Search Engine Marketing است. می‌توان گفت SEM همان نسخه پولی SEO است. بازاریاب ها با خرید جایگاه های نخست نتایج جستجو برای کلمه کلیدی خاص و تبلیغ در آن، سعی در افزایش ترافیک ورودی دارند. پرکاربردترین ابزار SEM گوگل ادوردز (Google AdWords) نام دارد. ادوردز سرویس تبلیغاتی گوگل است که اکثر ما با نام «تبلیغات گوگل» آن را می شناسیم. در این شکل از تبلیغات، گوگل به شما این امکان را می دهد تا با پرداخت پول به‌ازای هر کلیک، وب‌سایتتان را در نتایج جستجو برای کلیدواژه ای خاص نمایش دهید.

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing:

بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و انتشار محتوای با ارزش، مرتبط، و یکپارچه برای دستیابی به مخاطبان مشخص و نگهداری آنها انجام می شود. بازاریابی محتوایی یک پروسه بلندمدت است که طی آن به مشتریان خود ثابت می‌کنید که برایشان اهمیت قائلید. هدف از این نوع بازاریابی جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قبلی‌است. این نوع بازاریابی صرفاً با نوشتن در وبلاگ صورت نمی‌گیرد و می‌تواند شامل فایل‌های ویدئویی، پادکست‌ها، کتاب‌های الکترونیکی و بسیاری موارد دیگر نیز باشد.

تصویر بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت نمودار

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM:

این کلمه مخفف Social Media Marketing می‌باشد که یکی دیگر از روش‌های دیجیتال مارکتینگ و به طور خاص آنلاین مارکتینگ به شمار می‌رود. با توجه به فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی مختلف، می‌تواند نقش بسیار پررنگی در معرفی و جدب مشتری برای کسب و کار شما باشد. در روش بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید به این نکته توجه داشت که در هرشبکه اجتماعی متناسب با فضای همان شبکه به بازاریابی پرداخته شود؛ به عنوان مثال استراتژی‌ای که برای اینستاگرام به کار می‌رود با  استراتژی‌ای که در توییتر استفاده می‌شود تفاوت‌های بسیاری دارد چرا که اینستاگرام فضایی عموماً تصویری و توییتر فضایی مبتنی بر متن دارد.

تبلیغات کلیکی یا PPC:

تبلیغات کلیکی عملکردی مشابه با بازاریابی موتورهای جستجو دارد. در غالب شبکه های اجتماعی می توانید با تعریف تبلیغ مدنظرتان و انتخاب جامعه آماری هدف، آن را به کاربران نمایش داده و در ازای هر کلیکی که روی تبلیغ انجام می شود، هزینه ای مشخص پرداخت کنید. فیس‌بوک، توییتر، لینکداین و اینستاگرام چنین امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهند اما در ایران به علت شرایط خاص دسترسی به این موارد مقداری سخت‌تر است:) چیزی که در ایران از آن به عنوان تبلیغات کلیکی یاد می‌شود شامل تبلیغات متنی یا بنری در دیگر وب‌سایت هاست.

بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش(Affiliate Marketing):

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین است که در آن وظیفه بازاریابی بر دوش شخصی خارج از کسب و کار است و آن شخص به ازای هر مشتری، درصدی از مبلغ فروش را دریافت خواهد کرد. بهترین مثال برای این نوع بازاریابی AMAZON است که با ثبت‌نام در برنامه Afilliate Marketing آن می‌توانید برای خرید محصولات مختلف لینکی مخصوص به خودتان داشته باشید و آن را در وبلاگ یا صفحات مختلف خود بارگذاری کنید تا به ازای هر خرید از آن لینک، مبلغی به حساب شما واریز گردد.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ(E-mail Marketing):

بازاریابی ایمیلی شکلی از بازاریابی مستقیم است و در عین حال ابزاری ضروری برای بازاریابی در کسب و کار به شمار می‌رود. به زبان ساده ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل به گروهی از افراد برای معرفی یا ترویج خدمت یا محصول است. به زبان ساده‌تر ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری با استفاده از ایمیل. ایمیل های ارسال شده بهتر است شامل مواردی همچون مقالات و اخبار جدید سایت، محصولات با فروش ویژه، نظرسنجی از مشتری در ارتباط با محصول فروخته شده و مواردی از این قبیل باشد.

نتیجه گیری

بازاریابی اینترنتی یا آنلاین همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می‌کنند با این تفاوت که در بازاریابی آنلاین از ابزارهایی که در زندگی روزمره کاربرد بیشتری دارند استفاده می‌شود و از این حیث می‌توان گفت از اهمیت بالاتری برخوردار است.

 

 

گردآورنده: علی زرین‌کوه

یک دیدگاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *