ریتارگتینگ چیست؟چگونه با ریتارگتینگ به فروش بیشتری برسیم؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

طبیعتاً همه افرادی که به وب‌سایتتان مراجعه می‌کنند از شما خرید نخواهند کرد. در واقع، بر طبق آمارهایی که گوگل ارائه کرده است، ۹۶ درصد از بازدیدکنندگان وب‌سایت‌های مختلف بدون اینکه «تبدیل» شوند از سایت خارج می‌شوند. با توجه به زمان و هزینه‌ای که باید برای راه‌اندازی و مدیریت هر وب‌سایت صرف شود، این آمار را نمی‌توان با کلمه‌ای به‌جز وحشتناک توصیف کرد اما با ریتارگتینگ ورق بر می‌گردد.

طبق آمار منتشر شده توسط گوگل ۷۰ درصد مردم سبد خرید مجازی خود را بدون تکمیل فرآیند خرید رها می‌کنند؛ همچنین مشتریان پس از تکمیل خرید به ۲ تا ۴ وب‌سایت مختلف سر می‌زنند.

یکی از کارهایی که در بازاریابی اینترنتی و سئو سایت اهمیت دارد ریتارگتینگ است که در این مقاله به آن پرداختیم

و اما نقش ریتارگتینگ در این میان چیست؟

ریتارگتینگ:

• بازدیدکنندگان ناشناس قبلی را پیدا کرده و دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند؛
• تبلیغات متناسب با علایق و نیازهایشان را به آن‌ها نشان می‌دهد؛
• فرصتی را برای تعامل مجدد با مشتریان ارزشمندی فراهم می‌کند که فقط چند قدم تا تکمیل فرآیند خرید فاصله دارند.

ریتارگتینگ چیست؟

ریتارگتینگ یک نوع از تبلیغات است که با استفاده از آن بر اساس اطلاعاتی که قبلاً از مخاطب به دست آورده‌ایم تبلیغمان را با سلایق و نیازهای وی تطبیق می‌دهیم یا شخصی‌سازی می‌کنیم. به زبان ساده، به کمک ریتارگتینگ با توجه به صفحاتی که مخاطب ما قبلاً از آن‌ها بازدید کرده، تبلیغاتی را از روش‌های مختلف در برابر وی قرار می‌دهیم.

به عنوان مثال، کاربری برای اولین بار وارد وب‌سایت و یا صفحه شما می‌شود و قصد خرید از فروشگاه اینترنتی شما را دارد. محصولات را می بیند، دکمه ارسال به سبد خرید را هم می‌زند ولی خرید را انجام نمی‌دهد و سایت را ترک می‌کند. این اتفاق معمولاً برای بار اول اتفاق طبیعی است؛ چون کاربران وقتی برای اولین بار وارد سایت می‌شوند کمی سخت اعتماد می‌کنند تا خرید کنند.

سؤال اینجاست که چطور می‌توانیم این مشکل را حل کنیم؟ چگونه می‌توانیم کاربری که قبلاً از وبسایت بازدید کرده را پیدا کنیم و به قیف فروش بازگردانیم؟

در اینجا مفهومی به نام  ریتارگتینگ مطرح می شود که برطرف‌کننده این مشکل است.

تفاوت ریتارگتینگ با تبلیغات بنری آنلاین چیست؟

در تبلیغات ریتارگتینگ، تنها کاربرانی را مورد هدف قرار می‌دهید که در گذشته از وب‌سایت شما بازدید کرده و آشنایی اولیه با برند شما را کسب کرده‌اند. در ریتارگتینگ، می‌توانید انتخاب کنید که تنها کاربرانی که به بخش خاصی از وب‌سایت شما رفته‌اند مورد هدف قرار گیرند یا به ‌طور کلی، کاربرانی که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند مجدداً مورد هدف قرار گیرند؛ هر انتخابی که داشته باشید، در تبلیغات ریتارگتینگ این اطمینان وجود دارد که تنها بابت جذب کاربرانی هزینه می‌پردازید که قبلا از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند. همین موضوع، اثربخشی تبلیغات شما را به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟

روش کار ریتارگتینگ به این ترتیب است که در ابتدا به محض اینکه یک نفر وارد یک وب‌سایت می‌شود، کدی با عنوان «پیکسل» یک یا چند کوکی (تگ‌های جاوا اسکریپت) را در مرورگر او قرار می‌دهد و از این طریق، فعالیت‌های وی زیر نظر گرفته می‌شود. کوکی‌ها همه اطلاعات مرتبط با رفتارهای کاربر، صفحاتی که از آن‌ها بازدید می‌کند و خریدهای وی را ثبت می‌کنند.

پس از آنکه کاربر مورد نظر از سایت خارج شد، کار ریتارگتینگ با نمایش تبلیغات متناسب با اطلاعاتی که درباره وی جمع‌آوری شده شروع می‌شود. این تبلیغات را می‌توان در وب‌سایت‌ها، اپ‌های موبایل یا شبکه‌های اجتماعی به کاربر هدف نمایش داد.

نحوه کار ری‌تارگتینگ

چرا ریتارگتینگ تاثیرگذارترین روش تبلیغات آنلاین است؟

در کمپین‌های ریتارگتینگ، بر خلاف کمپین‌های بنری عادی، تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که حداقل یک بار وارد وب‌سایت شما شده‌اند و احتمالاً به محصولات و خدمات شما علاقه‌مند بوده‌اند. این کاربران در فرآیند انتخاب محصول جهت خرید، به طور متوسط دو تا سه هفته به جستجو و مقایسه می‌پردازند؛ به خصوص زمانی که کالاها و خدمات شما میانگین قیمت بالاتری دارند، مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد تا افراد خرید خود را نهایی کنند. در فرآیند ریتارگینگ، با نمایش تبلیغات شما در این فاصله، برند شما را پیوسته به آنها یادآوری می‌کند که موجب افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و افزایش اعتماد آنها می‌شود. همچنین در صورتی که تبلیغات ریتارگتینگ با یک پیشنهاد لحظه آخری همراه شود که کاربر را تحریک به اقدام سریع کند، شانس خرید کاربر از وب‌سایت شما تا هفت برابر افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که ریتارگتینگ از تأثیرگذارترین و بهینه‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین است و در مقایسه با سایر روش‌های تبلیغات، بیش‌ترین اثربخشی را در افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) دارد.

‎از ریتارگتینگ برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟

حالا که می‌دانید ریتارگتینگ چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است بدانید که از تبلیغات ریتارگتینگ برای چه اهدافی استفاده کنید. کمپین‌های ریتارگتینگ معمولا با دو هدف اصلی آگاهی‌بخشی و تبدیل اجرا می‌شوند.

آگاهی‌بخشی (Awareness)

کمیپن‌های آگاهی‌بخش ریتارگتینگ زمانی به کار می‌آیند که شما می‌خواهید کاربران وب‌سایت‌تان را مجدداً با سایت درگیر کنید. در این صورت می‌توانید از این کمپین‌ها برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ محصولات مشابه، سرویس‌های جدید و … استفاده کنید. البته این کمپین‌ها معمولا پیش‌نیاز و مقدمه‌ای برای نوع کاراتری از کمپین‌های ریتارگتینگ هستند که با هدف تبدیل اجرا می‌شوند.

تبدیل (Conversion)

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد؛ حدود ۹۶ درصد از بازدید هر وب‌سایتی در سطح وب، کاربرانی هستند که بدون خرید کردن سایت شما را ترک می‌کنند. در ادامه و به کمک تبلیغات ریتارگتینگ و ریمارکتینگ، ما سعی می‌کنیم همین ۹۶ درصد را با یک پیشنهاد بهتر به سایت برگردانیم و نرخ تبدیل سایت را بیشتر کنیم.

منظور از تبدیل در اینجا فرآیندی است که طی آن مشتری پس از کلیک بر روی تبلیغات شما، عملی را انجام می‌دهد که هدف شما از آن کمپین است. این هدف می‌تواند خرید یک محصول، ثبت‌نام برای یک سرویس، پر کردن یک فرم در یک صفحه فرود و … باشد. در طراحی این کمپین‌ها، مهم‌ترین مسئله این است که قیف خرید یک مشتری را بررسی کنید و برای هر مرحله از فرآیند خرید برنامه‌ریزی کنید.

تصویر قیف بازاریابی

مزایای ریتارگتینگ

  • هزینه کم‌تری پرداخت می‌کنید:

در حالت عادی زمانی که شما قصد تبلیغ کردن در هر رسانه‌ای را داشته باشید، به دلیل وجود تعداد زیادی مخاطب باید هزینه بسیار زیادی پرداخت کنید.

مثلاً در حالت عادی ممکن است روی تبلیغ شما در گوگل به صورت روزانه بیشتر از ۱۰۰ بار کلیک شود و برای هر کدام از کلیک‌ها هزینه پرداخت می‌کند؛ اما تبلیغات ریمارکتینگ با توجه به هدف‌گذاری دقیق‌تر و حذف مخاطبانی که احتمال خرید پایینی دارند؛ به شدت هزینه‌های تبلیغاتی شما را کاهش می‌دهد.

  • نرخ تبدیل بالاتری دارد:

شاید خیلی نیاز به تعریف در مورد این موضوع نباشد؛ چون خودتان با توجه به توضیحات قبلی می‌دانید که نرخ تبدیل در ریتارگتینگ چقدر زیاد است.

در واقع در بازاریابی مجدد به دلیل افراد به خرید نزدیک‌ترند و با برند شما آشنایی (هرچند کوچک) دارند، احتمال خرید بالا رفته و نرخ تبدیل هم افزایش پیدا می‌کند.

  •  به برندسازی شما کمک می‌کند:

مردم همیشه در مقابل حجم انبوه تبلیغات هستند، دائماً با برندهای جدید آشنا شده و قبلی‌ها را فراموش می‌کنند. اما به کمک تبلیغات ریتارگتینگ؛ برند ما به مخاطب قبلی دائما یادآوری می‌شود. یعنی حتی اگر مخاطب اقدام به خرید محصول از ما نکند؛ آگاهی بیشتری نسبت به برند ما پیدا خواهد کرد. این آگاهی از برند، بیشتر اوقات به خرید ختم می‌شود.

البته، می‌توان از مزیت های تبلیغات ریتارگتینگ، موارد بیشتری را نیز بر شمرد، اما دوست داریم که شما مطلع باشید که موارد ذکر شده در بالا از مهمترینها هستند.

منبع:retargeter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *