سئو چیست؟ چرا باید به سئو اهمیت بدهیم؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
تصویر-سئو

سئو چیست؟

سئو یا SEO خلاصه شده عبارت Search Engine Optimization و به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است.

تعریف سئو

سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

چند نکته و آمار در مورد اهمیت سئو

  • در هر ثانیه چیزی حدود ۶۳۰۰۰ جستجو در گوگل انجام می‌شود.
  • ۹۳ درصد از تجربه‌های خرید آنلاین با یک جستجوی ساده در اینترنت آغاز می‌شوند.
  • ۷۵ درصد از جستجوهای انجام شده در صفحه اول پایان یافته و کاربران به صفحه دوم مراجعه نمی‌کنند.
  • ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند.
  • کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما می‌شود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفته‌اید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینه‌ی کمتری خواهد داشت.

می‌توان گفت برای تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جستجو بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف توسط ربات های گوگل بررسی میشوند. ولی اگر کمی دقیق تر نگاه کنیم، می‌توان این موارد را در ۵ دسته اصلی تقسیم کرد که عبارتند از سئو تکنیکال، استراتژی، تولید محتوا، لینک سازی و آنالیز و برنامه ریزی.

سئو تکنیکال یا Technical SEO

به مراحل بهینه سازی سایت برای ایندکس و خزش راحت‌تر موتورهای جستجو گفته می‌شود. مثل بهینه‌سازی کدها، ساخت نقشه‌ی سایت و…
این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به زیر ساخت وب‌سایت اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که نام تکنیکال یا فنی را برای آن انتخاب کرده‌اند.

مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتور برای موفقیت یک سایت توجه به استانداردهای سئو هنگام طراحی و کدنویسی آن است. گوگل برای درک محتوای صفحه باید پیش از هر چیز به آنها دسترسی داشته باشد و این نحوه دسترسی وابستگی مستقیم به ساختار سایت شما و نحوه کدنویسی آن خواهد داشت.

مواردی شامل رعایت استانداردهای HTML هنگام کدنویسی، بهینه سازی سایت برای موبایل، افزایش سرعت صفحات، نشانه گذاری استاندارد (Schema) و … را میتوان از مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال دانست.

استراتژی سئو

هر ایده و تفکری که بتواند به افزایش بازدید سایت کمک کند تا مخاطبین بیشتری با سایت آشنا شوند و در نهایت ، آن‌ها را به مشتری تبدیل نماید، استراتژی سئو نام دارد.

انواع استراتژی سئو

با توجه به رقابت‌های شدید در بازاریابی اینترنتی، استراتژی‌های مختلف سئو می‌توانند افزایش بی‌نظیر درآمد را در پی داشته باشند. از مهمترین و اصولی‌ترین استراتژی‌های کارآمد سئوی حرفه‌ای برای تولید محتوای اختصاصی، می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • بهبود کیفیت محتوای سایت
  • تولید محتوای اختصاصی
  • به روز رسانی مداوم سایت
  • فعالیت و اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده ازکلمات کلیدی در طراحی سایت
  • بررسی ساختار URL در طراحی سایت
  • بررسی تگ‌ها در طراحی سایت
  • ساخت لینک‌های داخلی و خارجی مفید و کاربردی

تولید محتوای سئو

پس از آنکه صفحات شما در دسترس گوگل قرار گرفت، محتوای آن بررسی شده و موضوع صفحه تعیین می‌گردد. نگارش محتوا علاوه بر توجه به مخاطب نیازمند شناخت دقیق از الگوریتم های گوگل برای بررسی و درک آن است. سایت های بسیاری وجود دارند که صفحات آنها مملو از محتوای غنی و ارزشمند است ولی به دلیل عدم شناخت از این الگوریتم ها موفقیتی در سئو کسب نمیکنند.

اصول سئو برای تولید محتوا اصول ساده‌ایست که با رعایت همین اصول ساده می‌توانید از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید.

هرگز نباید پست‌های وبلاگ یا سایر انواع محتوا را فقط برای پرکردن وبلاگ یا سایت منتشر کنید. معمولا باید محتوا را برای تحقق اهدافی مانند اهداف زیر منتشر کنید:

  • رای کسب رتبه در صفحات جستجوی نتایج
  • برای به‌دست‌آوردن لینک
  • برای آموزش به مخاطبان
  • برای هدایت تعاملات اجتماعی
  • برای تولید مشتریان احتمالی

لینک‌سازی

لینک‌سازی سئو یا Link Building

لینک سازی یکی از ارکان مهم برای معرفی یک صفحه و حتی اعتبار بخشیدن به محتوای آن می باشد. شما به روش های مختلفی میتوانید لینک سازی داشته باشید به عنوان مثال از سایت ها و یا وبلاگ ها یا شبکه های اجتماعی دیگر استفاده کنید و برای سایت خود لینک دریافت کنید.

تفاوت لینک‌سازی داخلی و خارجی چیست؟

بخشی از افزایش دیده شدن صفحات سایت ها در موتورهای جست‌وجو و همینطور خزنده های گوگل، مربوط به نحوه لینک سازی داخلی و مرتبط بودن لینک های داخلی در مطالب و پست های شما است. به این لینک ها معمولاً لینک داخلی Internal link گویند. و اگر سایتی شما را لینک کند، به آن لینک‌ها اصولا بک‌لینک Backlinks می‌گویند و یا همان لینک خارجی و به نحوه ایجاد آن می‌گویند لینک سازی خارجی (لینک بیلدینگ). این لینک های داخلی می‌توانند نقش مهمی در ارتباط بین مطالب و مقاله‌های سایت شما و همچنین یک عامل مهم در بهینه سازی داخلی سایت باشد.

آنالیز و برنامه‌ریزی سئو

آنالیز رقبا از اقدامات اولیه در فرایند سئو و تدوین استراتژی سئو است. با انجام این آنالیز به طور کامل فعالیت های رقبا را شناسایی می کنید و طبق آن ها برای پیشرفت سایت خود برنامه ریزی می کنید.

آنالیز رقبای سئو موارد زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  • مسیر حرکت رقبای شما به رتبه های اول گوگل به چه شکلی بوده است.
  • یک استراتژی بهینه برای سئو سایت خود تدوین کنید
  • تکنیک‌ها، فرصت ها و نمونه های لینک سازی و بک‌لینک‌گیری حرفه‌ای را کشف کنید.

برنامه‌ریزی

پس از شناخت و آشنایی کامل با خدماتی که در وب‌سایت ارائه می شود و آنالیز دقیق مخاطبان و رقبا، سئوکار باید بتواند هزینه های مورد نیاز برای رسیدن به یک سئوی موفق را تخمین بزند. این هزینه ها شامل تبلیغات، بک‌لینک های معتبر و… است. اگر وب‌سایت هنوز تشکیل نشده باشد هزینه‌های ایجاد وب سایت مانند دامین، هاست و… نیز به این هزینه‌ها اضافه خواهد شد. کسی که کار سئو را به عهده می‌گیرد باید این هزینه ها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و از صرف هزینه‌های اضافی پرهیز کند.

 

گردآورنده: علی زرین‌کوه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *