چرا نیاز به فروشگاه اینترنتی دارم؟ تفاوت اینستاگرام و فروشگاه اینترنتی

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
چرا باید فروشگاه اینترنتی داشته باشم

با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن دستگاه ها و ابزار های ارتباطی نوین ، کسب و کار و مشاغل جدید به وجود آمده است . در سال های اخیر شبکه های اجتماعی و تلفن های هوشمند باعث شده است تا تعداد کاربران اینترنت افزایش یابد . این تحولات اینترنت را به بستری برای کسب و کار های مختلف تبدیل کرده است . بسیاری از افراد توانسته اند با استفاده از اینترنت و فضای مجازی منبع درآمد ایجاد نمایند . فروشگاه آنلاین که این روز ها تعدادشان در حال افزایش می باشد یکی از این مشاغل است . این فروشگاه ها با آنکه مجازی هستند اما تعداد زیادی کارمند دارند . فروشگاه آنلاین لوازم خانگی ، فروشگاه آنلاین لباس و فروشگاه آنلاین موبایل و … از این دسته فروشگاه هایی می باشند که کاربران بسیاری را به سمت خود جذب نموده اند .

با توجه به رونق کسب و کار های مجازی بسیاری از مشاغل که به صورت سنتی کار می کنند تصمیم گرفته اند پا به این عرصه فروش آنلاین بگذارند .فروشگاه های اینترنتی علاوه بر مزیت هایی برای فروشندگان مزیت های زیادی نیز برای مشتری ها دارد . ارائه محصول به صورت دیجیتالی بر زندگی مردم تاثیرات مثبت زیادی گذاشته است . بطوری که بسیاری از مردم ترجیح می دهند از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند . البته خرید سنتی هنوز هم مانند گذشته رواج دارد . در این مقاله سعی داریم به سوالاتی از قبیل ؛ مزایا و معایب خرید سنتی ، چگونگی ارائه محصول به صورت دیجیتالی ، مزایا و معایب خرید اینترنتی برای خریداران و فروشندگان و … پاسخ داده می شود .

مزایای خرید اینترنتی برای خریداران

با به وجود آمدن فروشگاه های دیجیتالی و آنلاین تغییرات بسیاری در شیوه خرید پیش آمده است . از مزایای خرید اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

صرفه جویی در وقت

؛ کاربر می تواند با چند کلیک خرید های متفاوتی انجام بدهد و کالای مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان تحویل بگیرد .در مقابل در خرید سنتی باید ساعت ها وقت گذاشت تا آنچه می خواهیم بدست آوریم

صرفه جویی در هزینه

وقتی به صورت اینترنتی خرید می کنیم هزینه رفت و آمد عملا حذف می شود . همچنین معمولا اجناسی که به صورت اینترنتی عرضه می شوند با قیمت کمتری هستند و در بسیاری از مواقع با تخفیف فروخته می شوند .

امکان مقایسه

در فروشگاه های آنلاین می توانید محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه کنید در صورتی که در خرید سنتی امکان دارد برای مقایسه لازم باشد به چند فروشگاه و مغازه مراجعه نمایید .

تنوع محصولات

یکی از عواملی که باعث شده خرید اینترنتی نزد مردم محبوب باشد ، تنوع محصولات است . معمولا در فروشگاه های دیجیتالی از هر محصول چند نوع در ابعاد و رنگ های متفاوت وجود دارد و کاربر می تواند با قدرت انتخاب بیشتری خرید نماید .

یافتن راحت محصولات

در بسیاری از مواقع برای ما پیش آمده که به دنبال کالایی خاص بوده ایم و در مغازه و فروشگاه های سطح شهر آن را نیافته ایم یا بعد از مدت زیادی جستن آن را پیدا کردیم در صورتی که می توان نام آن کالا را در گوگل مورد جست و جو قرار داد و تمامی فروشگاه های آنلاین عرضه کننده آن کالا را یافت.

می‌توانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید

دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شده‌اید؟ کسب‌و‌کار اینترنتی شما را از قید‌و‌بند مکان آزاد می‌کند و این امکان را برای‌‌تان فراهم می‌آورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، می‌توانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسب‌و‌کارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی می‌کنند ولی انبار کالاهایشان در قاره‌ی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد کسب‌و‌کارتان را با سبکِ زندگی‌تان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاش‌ها حتما برای انجام شغل‌شان به مکان خاصی نیاز دارند.

سرعت پاسخ‌دهی شرکت افزایش می‌یابد

یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه می‌دهد به سفارش‌های خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاه‌های اینترنتی سفارش‌های مشتریان را ثبت و تأیید می‌کنند. در فروشگاه‌ها یا شرکت‌های سنتی، ثبت سفارش‌ها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام می‌گیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام می‌شود. بسته به میزان کارهای روزانه‌ی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاه‌های اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را می‌دهند که نه تنها سفارش‌‌ها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخ‌دهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.

و از همه مهمتر می‌توانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید

اینترنت به شما این امکان را می‌دهد تا به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کرده و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. همه‌ی این کارها بدون اتلاف وقت انجام می‌شوند. فقط کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سؤالات رایج تهیه کنید و سال‌ها مشتریان‌تان را برای دریافت پاسخ‌شان به صفحه‌ی مربوط به آنها ارجاع دهید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه می‌دهید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی می‌گردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری قبل از خرید
  • حل مشکلی که در هنگام فرایند خرید بروز می‌کند

شما می‌توانید با ایجاد وب‌سایت، تمامی اطلاعاتی را که مشتریان به آن نیاز دارند، درست موقعی که به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این یعنی تماس‌های تلفنی برای حل مشکلات کمتر می‌شوند و فروش افزایش پیدا می‌کند.

حالا باید ببینیم ایا حتما نیاز به فروشگاه اینترنتی داریم یا فقط پیج اینستاگرام ما کافی است

اینستاگرام یا فروشگاه اینترنتی مسئله این است

اینستاگرام بهتر است یا فروشگاه اینترنتی

هر دو ابزاری از دیجیتال مارکتینگ هستند!

لازم است ابتدا به این موضوع اشاره کنیم که وب سایت و پیج اینستاگرام هر دو ابزاری از دیجیتال مارکتینگ هستند و کانال های برای بازاریابی آنلاین به حساب می آیند، پس هر دو ابزار ارزشمند هستند و بدون شک در حال صحبت از دو کانال مهم و کلیدی از بازاریابی دیجیتال و آنلاین هستیم.

وقتی داریم از بازاریابی آنلاین صحبت میکنیم پس باید در نظر داشته باشیم چه چیزی را ارائه میکنیم؟ ما یک فروشگاه هستیم و یک محصول فیزیکی می فروشیم؟ ما یک شرکت هستیم و خدماتی ارائه می کنیم؟ یا قرار است از طریق تولید محتوا به مخاطب قابل توجهی برسیم و سپس از طریق تبلیغات کسب درآمد کنیم؟ پس یاید بدانیم که محصول ما چیست و در کجا مشتریان ما حضور دارند؟!

مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

حتماً خود شما هم با تعداد زیادی از پیج‌هایی که در اینستاگرام درآمد کسب می‌کنید، برخورده‌اید. مثلا پیج‌های فروش محصول، تبلیغات و… خب حالا ببینیم مزایای ایجاد کسب و کار در اینستاگرام چیست؟

کسب درآمد از اینستاگرام

  • استفاده از اینستاگرام رایگان است

اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در اینستاگرام و راه‌اندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.

  • کار کردن با اینستاگرام راحت است

پست گذاشتن در اینستاگرام، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایل‌های تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید.

  • با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده می‌شوید

همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر می‌رسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید. طبیعی است که هرچه تعداد فالوورهای شما افزایش پیدا کند، مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود،

اما… این شبکۀ پرطرفدار معایبی هم دارد!

معایب راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

  • هیچگونه دسته‌بندی برای محصولات‌تان ندارید

قرار دادن محصولات در دسته‌های مشخص به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

  • امکان به‌روزرسانی محصولات را ندارید

قیمت کالاها و موجودی آن‌ها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آن‌ها در اینستاگرام وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پست‌های‌تان را آپدیت کنید.

  • فرآیند پرداخت دشوار است

در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آن‌قدر طولانی و سخت می‌شود که بسیاری از افراد از خیر آن می‌گذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همۀ آن‌ها قطعا فرایندی دشوار است.

معایب اینستاگرام

  • خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید می‌کند!

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم، می‌بینیم خبر فیلتر شدن فلان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش می‌رسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب می‌شوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.

حالا اگر تنها راه درآمدی شما اینستاگرام باشد، با فیلتر شدن چه بلایی سر درآمدتان خواهد آمد!

حالا به مزایای داشتن وب سایت می پردازیم

۱- یک وب‌سایت عملا دفترکار و فروشگاه دیجیتال شماست:

🔸 وب‌سایت به واسطه حجم گسترده‌ی اطلاعات از قبیل اطلاعات تماس، محرز بودن هویت مالکین در بیشتر موارد، امکان نمایش انواع محصولات و خدمات، و … مشروعیت بسیار بیشتری نسبت به یک شبکه اجتماعی دارد و کاربران با اعتماد بیشتری به سراغ آن می‌روند.

۲- نبرد رنکینگ و جایگاه در موتورهای جستجو:

🔸 هر کسب و کاری که داشته باشید احتمالا رقبای زیادی نیز در بازار در حال تلاش برای افزایش سهم خود و تعداد مشتریانشان در بازار هستند و همچنان یکی از مهمترین راه‌های معرفی کسب و کار از طریق موتورهای جستجو است. قطعا شما نیز اولین اقدامی که برای پیدا کردن یک بیزنس انجام داده اید مراجعه به گوگل بوده است و این گوگل کردن همان تلاش برای جستجوی وب‌سایت مورد نظر کاربران است. نمایش وب‌سایت شما در گوگل یعنی کشاندن مشتریان بیشتر به فروشگاه و دفترکار دیجیتال خودتان و بعد در آنجا هر تعداد شبکه اجتماعی و کانال و صفحه و راه تماس دارید را به مشتریانتان معرفی کنید. بدون دیده‌شدن در موتورهای جستجو تقریبا راه استاندارد و اصولی دیگری برای معرفی خود به کاربران و نبرد در میدان رقابت ندارید.

 

۳- شبکه های اجتماعی اجازه انتشار حجم وسیعی از اطلاعات را نمی‌دهند:

🔸 شاید پیشرفته‌ترین و کاملترین شبکه اجتماعی برای یک کسب و کار را بتوان فیسبوک دانست. تلگرام و اینستاگرام شاید از نظر امکانات کمتر از یک پنجم امکانات فیسبوک را داشته باشند اما در همان فیسبوک نیز شما نمی‌توانید صفحات مختلف و پر رنگ و لعاب و غنی‌از محتوا برای معرفی خدمات، تاریخچه، اطلاعات تماس، فرم‌های تماس، نمونه کارها و پروژه‌ها، خدمات تحت وب و … ایجاد کنید، نهایتا می‌توانید مانند ساختار یک وبلاگ ساده مطالب را پشت سر هم و با فرمتی بسیار خشک و غیرانعطاف‌پذیر نمایش دهید که هیچگونه دسته‌بندی و نظم و ترتیبی ندارد و با افزایش تعداد پست‌ها، مطالب کلیدی در بین آن‌ها گم می‌شود.

راه‌اندازی وب‌سایت یک سرمایه‌گذاری کوچک با چندین برابر بازگشت سرمایه است.

۴- خلاقیت و انعطاف پذیری:

هیچ سرویس دیگری در دنیای دیجیتال به اندازه وب‌سایت امکان ارائه انواع خدمات را با انواع طراحی‌های اختصاصی به شما نمی‌دهد. این موضوع آنقدر بدیهی و از طرفی آنقدر گسترده و مفصل است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد و شاید بتوان از حیث انعطاف و گستردگی وب‌سایت در مقایسه با شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام، به ارتباط بین دکه پیش‌ساخته‌ی یک فروشنده دوره‌گرد با یک مجتمع تجاری چند ده طبقه و در وسعت چند هزار متر مربعی اشاره کرد!!

جمع بندی

هر فناوری و زیرساختی، مزایا و معایب خود را دارد.شما می توانید اینستاگرام خود را به خوبی مدیریت کنید و مشتریان جدیدی را کسب کنید اما باید به این نکته توجه داشته باشید که داشتن وب سایت بسیار رسمی تر و بهتر است و شما میتوانید سفارش های خود را در وب سایت ثبت کنید تا بتوانید بهتر داده هارا مدیریت کنید همچنین با تولید محتوای مفید می توانید اطمینان کاربران را برای انجام خرید بالا ببرید و کسب و کار خود را چند قدم به موفقیت نزدیک تر کنید.

 

توسط سالار شیرخانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *